dinsdag 6 december 2016

Truitje voor Josefien

Jaren en jaren geleden breide ik voor middelste zoon een truitje. Hij was nog geen jaar, dus het is maar liefst drie-en-twintig jaar geleden!! Het truitje was wit met een blauw ruitje. Dat "ruitjes breien" schoot me een tijdje geleden weer in gedachten. Dat wilde ik nog eens doen, maar dan, hoe kan het ook anders, bij een truitje voor de pop. Josefien was de gelukkige. 


Ze kijkt niet erg blij, want ik heb hemel en aarde moeten bewegen om een foto van haar te maken. "Jannie, er zit nog geen broekje bij. Ik wil niet in mijn blootje op de foto". Ik heb haar kunnen ompraten met de belofte dat ik deze week nog (!) een broekje bij het truitje zal maken. Gelukkig was ze wel enthousiast over de muts, zeker nu het buiten zo koud is. En dat maakte dat ik een foto (maar dan ook maar ééntje) mocht maken.

Het ruitjesmotief is heel gemakkelijk te breien. Je breit in normale tricotsteek (recht op heengaande en averecht op teruggaande naalden) een truitje met  een horizontaal streepmotief  (in mijn geval deed ik zes naalden wit en twee naalden roze), maar maakt op regelmatige afstand een averechte steek. Ik deed zes steken recht, een steek averecht. In teruggaande naalden doe je precies andersom. Zes steken averecht en een recht daar waar je in de heengaande naald averecht breit. Je kunt natuurlijk zelf de afstand van de strepen, zowel horizontaal als verticaal, bepalen. 


Als het pandje klaar is, hecht je de draadjes af.  We gaan nu daar waar verticaal de averechte lijnen lopen met een haaknaald op de goede kant een kettingsteek door de lijnen haken. Echt heel gemakkelijk! Dan krijg je vanzelf een ruitjesmotief. Dat zo iets eenvoudigs zo'n leuk resultaat kan hebben! (vind ik tenminste 😀)
Hieronder plaats ik een paar foto's. Mocht je mijn (niet zo handige) beschrijving niet begrijpen, dan wordt het misschien wat duidelijker.

De goede kant van het truitje



De verkeerde kant van het truitje

Dus nu staat mij nog een taak te wachten: het maken van een bijpassend broekje. Want belofte maakt schuld. Maar eerst maak ik een cadeautje voor mijn kleine neefje, die deze week al weer één jaar wordt. Daarover een volgende keer.

Het is vandaag poppendag. Kijk eens bij Rita, één van de poppendag-schrijvers. Van daar uit kun je weer doorklikken naar de andere poppenblogs. Ik ga in ieder geval lekker bijlezen.....
Fijne dinsdag!

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk, zo'n ruitjestrui! En je beschrijving vind ik overduidelijk hoor! Jozefien wordt verwend, nu nog een broekje en het is compleet, maar dat komt vast in orde.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooi setje heb je gemaakt. Bij ons ook wat weerstand met foto's maken Ik moest er dit keer wel om lachen. Liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terwijl ik je blog lees bedenk ik: he.. ik heb ook ooit zo'n truitje gebreid voor mijn zoon (in de zelfde tijd als jij, zoon is 24) Wit met groen. Wat grappig, nooit meer aan dat truitje gedacht, maar nu ik die van jou zie weet ik het weer.
    Die van Jozefien staat prachtig, maar dat ze er een broekje bij wil kan ik wel begrijpen.
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige trui en ja, dat is een leuke en handige manier om ruitjes te breien :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk truitje, ook leuk dat je aan iets van vroeger denkt en het dan weer voor de poppen kan gebruiken :) Je hebt zo al aardig wat dingen ontworpen. Je bent een courtier voor de poppenwereld :)
    Mijn complimenten, liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. lief truitje! En leuk om te lezen hoe je het hebt gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi die ruitjes en ook de achterkant is mooi, ik heb ooit zoiets gebreid maar dan streepjes en de verticale erop gemaasd.
    Ik vind dit echt mooier, Josefien boft maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi truitje! En leuk om te lezen hoe je het hebt gedaan; dat ik misschien ook wel eens uitproberen!
    Nou, die Josefien hoeft zich niks te schamen zonder broekje hoor, maar ja; je weet hoe sommige poppen kunnen zijn, het zijn soms net mensen.
    Ik ben benieuwd hoe het broekje zal worden!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk, ruitjes breien. Een heerlijk truitje is het geworden!
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi truitje. Leuk gedaan. Nu wachten op het bijpassende broekje.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie