dinsdag 5 juli 2016

Pauwensteek....

O, wat is het gaatjes breien, of liever gezegd: "ajour breien" toch leuk om te doen. In dit bericht liet ik jullie al een truitje zien en had er meteen de smaak van te pakken. 
Ik herinnerde me dat ik een paar jaar geleden de pauwensteek had uitgeprint en in een map had gestopt. Voor ooit......
Tegenwoordig komt er weinig meer in die map terecht, want ik heb nu een "digitale" map op mijn computer. Scheelt hééél veel ruimte, moet ik zeggen, want ik wil zo veel bewaren voor " ooit". Dus print ik het pas uit als ik het ga gebruiken. 
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik vind het het fijnste om iets op mijn gemak van een papier af te lezen in plaats van steeds maar op mijn scherm te kijken.
Daarna berg ik het op in een map, dat dan weer wel. 

Maar goed, ik dwaal af...........de pauwensteek. Ik vond hem hier
Altijd een gok hoeveel steken je moet opzetten, vooral als het patroon over een veelvoud van 9 steken gebreid wordt. Want bij een poppentruitje zijn 9 steken meer of minder echt heel veel! 
Proberen dan maar. 
Tijdens het breien zag ik dat het te wijd was voor een truitje, maar dat was helemaal niet erg! Want het is een hele mooie steek om voor een jasje te gebruiken. Het valt een beetje klokkend en ik dacht dat, als ik het bovenste stukje in een tricotsteek zou breien het vast een mooie pasvorm zou worden. Ik moet zeggen, dat het best bewerkelijk was om te maken. Ten eerste moet je goed je aandacht bij de steek houden, want een eventuele fout is moeilijk te herstellen. Ten tweede moest ik ook het patroon van het jasje bedenken en steeds passen. Ook de afwerking van het boordje langs de voorpanden was een waar gepuzzel. Maar ik kan zeggen dat ik blij ben met het resultaat.



Mijn handen kriebelen al om nog veel meer "gaatjes" te gaan breien. Ik heb er al weer heel wat opgeslagen in mijn digitale map, haha.
Hoe bewaren jullie je ideeën voor "ooit"??

Vandaag is het poppendag. Kijk voor meer nieuws eens bij: 




8 opmerkingen:

  1. Lief jasje, de pauwesteek is prachtig, ajourbreien is zo leuk, ik heb er eens een trui mee gebreid en dan met verlopende kleuren.
    Ik bewaar ook papieren patroontjes, want met opslaan kan ik het meestal niet terug vinden, haha dan maar op papier want dat is geduldig hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt heel leuk geworden!
    Tsja, ik heb ook stapels ideeën liggen, in diverse mappen en digitaal komt er steeds meer bij.... En dan komt er nog wel regelmatig gewoon een ideetje binnen :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel lief jasje geworden, en een prachtige steek inderdaad!
    Ik bewaar de patronen digitaal en als ik iets wil haken print ik het uit en stop het daarna in een map! Ik vind het ook het fijnst werken met het patroon op papier in plaats van een scherm lezen.

    Fijne dag en groetjes,
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het jasje is schattig geworden, lijkt me inderdaad een heel gepuzzel als je zowel de steek als het model,in de gaten moet houden. Maar je hebt vast een aantal vrijwilligers die steeds even willen passen ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk de pauwensteek ik heb een hele doopjurk met muts en sloffen gebreid! veel plezier van de nieuwe jas, BB

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk jasje is dat geworden! Heel mooi. Ja, ik bewaar ook veel digitaal en zodra ik ermee aan de slag ga, moet ik het op papier hebben. Dan kan ik het tenminste overal mee naar toe nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Keileuk jasje weer hoor! Dat heb je knap in elkaar gestoken! Ook ik bewaar heel veel digitaal, maar print het uiteindelijk toch ook weer uit als ik het ga maken. Makkelijker om te werken en ook om mee te nemen, wat ik vaak doe met mijn werkjes, die gaan gewoon overal mee naartoe!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het jasje is prachtig geworden, wat leuk zo in die steek. Ik heb nog nooit ajour gebreid, het lijkt me nog niet zo makkelijk.
    Lief in dat roze kleurtje.
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie