woensdag 11 mei 2016

Patroon gehaakt mutsje Granny style voor Baby Born

In mijn vorige bericht liet ik een aantal poncho's en mutsen voor de poppen zien. Het mutsje was mijn eigen ontwerp. Omdat ik het een heel gemakkelijk te maken en goed passend mutsje vind, heb ik het patroon uitgeschreven. Ik wil  het graag met jullie delen.

Dit poppenmutsje is supersimpel om te maken en daardoor heel snel klaar.

Vergeet niet het mutsje tijdens het haken even te passen; als het te groot of te klein is pas dan de dikte van de haaknaald hierop aan.
Tip: Heb je veel kleine restjes acryl liggen? Maak dan het mutsje in verschillende kleuren, dan kun je die mooi wegwerken.

Benodigdheden:
+/- 25 gram standaardacryl (bv. Bravo van Schachenmayr)
Haaknaald 5
Gebruikte afkortingen:
h.v. = halve vaste
l. = losse
st. = stokje

Belangrijk: Sluit elke toer met een h.v.
Het eerste stokje van elke toer wordt gehaakt als 2 l.

Begin met een magische ring (of haak een ketting van 4 l. en sluit met een h.v.)
Toer 1: 9 st. in de ring
Toer 2: in ieder st. van de vorige toer 2 st. (totaal 18 st.)
Toer 3: 1 st. in st. van de vorige toer, *2 st. in 2e st. van de vorige toer, 1 st. in 3e st. van de vorige toer*,  herhaal wat tussen ** staat. (totaal 26 st.)
LET OP: in het laatste st. 1 st. haken en geen 2 st., anders klopt het patroon niet.
Toer 4: * 2 st. 1 l. *, herhaal wat tussen ** staat. (totaal 26 st. en 13 l)
Toer 5 t/m 13: haak met h.v. naar de eerste opening tussen de st. en haak in de opening 3 st., *1 l.  3 st. in de volgende opening*, herhaal wat tussen ** staat.
Afwerking: haak een randje vasten rond de onderkant van het mutsje en stop de draadjes in.

Mocht er iets in dit patroon niet kloppen, wil je het mij dan laten weten? Dan kan ik het aanpassen. Alvast bedankt!

Fijne dag!
Groetjes, Jannie

4 opmerkingen:

  1. Leuk dat je het patroontje deelt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk mutsje. Dank je voor het delen van het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je met ons het patroon van het mutsje deelt. Superleuk!