zondag 20 maart 2016

Mysterieus

Allereerst heel erg bedankt voor jullie goede wensen die ik als reactie kreeg op mijn vorige blog. Fijn dat jullie zo meeleven. Gelukkig is de griep weer vertrokken en zijn mijn ouders verhuisd. Hopelijk wordt het nu een stukje rustiger.....





Mysterieus, dat kun je het wel noemen. De schilderijen en tekeningen van Jheroniums Bosch.

Het was gelukt: we hadden kaartjes voor  de expositie  "Jheronimus Bosch, visioenen van een genie" in het Noordbrabants museum in 
's-Hertogenbosch. 
Afgelopen vrijdagavond togen we vol verwachting naar de hoofdstad van Noord-Brabant, een klein half uurtje rijden van onze woonplaats.


Het museum op zich is al prachtig. Het was, zoals verwacht best druk, maar toch goed te doen. Jassen en tassen moesten worden ingeleverd, en toen kon de reis beginnen. Koptelefoontje op....de audiotour was een aanrader om te beluisteren. 



Helaas kon ik geen foto's maken van de schilderijen, maar het was geweldig! Inderdaad prachtig zoals J(er)oen van Aken (dat was zijn echte naam) de strijd (of moet ik zeggen keuze?) tussen goed en kwaad op papier en houten panelen kon uitdrukken. In de middeleeuwen konden veel mensen niet lezen, en op deze manier probeerde Bosch de mensen de Bijbel te laten "lezen". Vooral de hebzucht cq. zonden van de mensen worden op indrukwekkende, soms huiveringwekkende taferelen afgebeeld. Hij was ook een meester in schetsen maken op papier, die hij later gebruikte in zijn geschilderde werken. Ook had hij een eigen atelier met "leerlingen" die (vaak samen met hem) aan opdrachten werkten. 

Er is heel veel te vinden op het WWW, probeer bijvoorbeeld deze link. Of google zelf maar eens....

Met als afsluiter een echte Bossche bol (wel het kleine formaat, hoor, hihi) hebben wij een fantastische avond gehad.  Mocht je nog aan kaartjes kunnen komen -> altijd doen!!!







8 opmerkingen:

  1. Wat een fijne avond heb je gehad, daar kun je weer even op teren. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zal best wel heel interessant geweest zijn! Wij zagen onlangs een heel interessant programma erover op de nederlandse tv met heel veel uitleg.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat de griep voorbij is en je ouders op hun nieuwe plek wonen. Wat gaaf dat jullie naaar de Jeroen Bosch tentoonstelling zijn geweest. Het lijkt me echt geweldig. Het is toch één van onze grote kunstenaars en met echt bijzondere schilderijen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is toevallig, ik ben vrijdagochtend geweest :) Inderdaad een mooie tenstoonstelling. Voor mij was het een thuiswedstrijd :)
    Groetjes en een fijne week, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan was je in de buurt...!
    Mooie avond om op terug te zien voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie