maandag 31 augustus 2015

Noodweer

Zoals jullie vast hebben meegekregen, was het afgelopen nacht noodweer!  Tenminste, hier wel. Om een uur of 9 's avonds begon het te onweren, met verschrikkelijk veel lichtflitsen, hagel en stortregen. Dit duurde toch zeker wel anderhalf uur! Angstvallig hielden we de wc in de gaten..... we hoorden zo veel rare bubbels uit de afvoeren komen! En als je de wc doortrok, kwam het water tot boven tegen de rand! 

Enfin, uiteindelijk gingen we toch maar naar bed, het zaklicht op het nachtkastje. Bij ons gaat nogal snel de electriciteit eraf (een beveiliging in de meterkast) en dan moet je toch echt even in het donker naar beneden om de stop weer om te draaien. Ervaring leert dat een zaklicht dan toch wel heel makkelijk is :-))

Na een paar uur hebben liggen dommelen hoorde ik het vreselijk hard regenen. Onweer viel wel mee, dus ik bleef gewoon in mijn bedje liggen. Als ik geweten had wat er bij ons in de buurt allemaal aan de hand was had ik vast zo rustig niet meer gelegen. Straten blank, kelders ondergelopen, hagelstenen zo groot als kippeneieren.....

Vanmorgen hadden we nog steeds niet echt in de gaten wat er allemaal loos was geweest. Tot ik op Facebook verschillende "rampenfoto's" voorbij zag komen. Het was inmiddels al een uur of tien. Ik besloot een rondje in de tuin te lopen om te kijken of er bij ons nog wat aan de hand was.

Op het eerste gezicht zag ik niets. Nietsvermoedend liep ik het tuinpad over. Hé, het trapje naar de beschoeiing was een eind gezakt! Na nog een paar stappen gedaan te hebben, voelde ik letterlijk de grond onder mijn voeten verdwijnen!


Het water had het zand onder de tegels weggespoeld!


Daardoor waren ook het trappetje en een aantal tegels van de damwand verzakt!


Zou dit ook onder de verzekering vallen? Ik besloot onze tussenpersoon te bellen. Die zouden mij terugbellen. Nu werkt mijn zus bij deze tussenpersoon. Wat is het dan grappig als je teruggebeld wordt door je eigen zus!
Ik vertelde haar wat de schade was. Helaas moest zij mij mededelen dat dit niet gedekt is op de verzekering. Het is één van de speciaal genoemde uitsluitingen. Schrale troost is dat het niet aan de soort verzekering ligt, maar dat dit niet te verzekeren is.
Met een lichte teleurstelling heb ik de telefoon neergelegd. Want toch voel ik me (een klein beetje) blij dat ons huis niet ondergelopen is. Want ondanks dat dat verzekerd zou zijn geweest moet je daar toch niet aan denken!!!

Nu schijnen er straks weer vreselijke buien over te gaan trekken. Laten we hopen dat het een beetje mee gaat vallen. Ik heb er zo langzamerhand een beetje genoeg van!


8 opmerkingen:

  1. Het was echt noodweer. De hele nacht door onweer, stortregens, hagel. Weinig geslapen. Gelukkig valt ook bij ons de schade mee. Je moet er toch niet aan denken dat je huis onderloopt of andere grote schade.

    Duimen dat de volgende buien minder heftig zijn, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat jammer dat jullie schade opgelopen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je het al weer een beetje op weten te knappen?

      Verwijderen
  3. Bij ons heeft het wel geregend maar vergeleken bij jullie helemaal niets. Eén hele harde onweersknal waar beide kinderen van wakker werden. Dat doen ze anders nooit maar dit was wel heel dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat je ook schade hebt, maar gelukkig niet in je huis. Wat een noodweer was dat hè?
    Bij ons heeft het ook gespookt, 43 mm heeft het geregend en die harde onweersklap hebben we ook gehoord. We waren bang dat het dak van de serre door de hagelstenen kapot zou gaan, maar we hebben geluk gehad, geen schade.
    Hopelijk houden we het nu toch even droog.
    liefs, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het heeft bij ons ook even héél hard geregend maar niet zo extreem als bij jullie. Het noorden komt er tot nu toe aardig mee weg. Heel vaak hoor ik van extreme buien in het midden en zuiden van het land. Behalve dan die ene keer, toen is de boerderij waar mijn zoon werkt getroffen door de bliksem en tot de grond toe afgebrand.
    Vervelend voor jullie, die schade!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat vervelend, joh! Het ging hier ook flink te keer, maar omdat we in de stad wonen, hebben we van schade geen last. Succes met het 'repareren' hiervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een pech, dan heb je schade en dan komt de verzekering weer niet tussen. Maar je hebt gelijk, het had erger gekund en je huis werd gespaard. Leuk verhaal met het konijn!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie