donderdag 27 augustus 2015

Konijn

Na een paar dagen rond te lopen met een doorsudderend zomergriepje (je weet wel, pap in de benen, misselijk, keelpijn en dat soort ongemakken) heb ik weer zin om een stukje te schrijven. 

Heb ik jullie al verteld over "Het Konijn"?
Nou, het zit zo: een paar maanden geleden, aan het begin van de zomer, zat ik achter mijn naaimachientje. Hé, een leuk wit konijntje in onze tuin!
Als je aan de rand van een natuurgebied woont heb je vaker konijnen in de tuin. Zelfs onder ons tuinhuis, zie dit bericht.
Maar dit leek mij geen wild konijn! Vast uit een hok bij ons in de buurt ontsnapt! Snel maakte ik een paar foto's (door het raam, daarom zijn ze zo onduidelijk) en plaatste een berichtje op Facebook.
Het bericht werd zelfs door een paar mensen gedeeld, maar de eigenaar meldde zich helaas niet. Het konijn bleef een trouwe bezoeker van onze tuin. Het bleek een heel mak konijn te zijn en liep vrolijk rond, ook bij onze buren. Maar ja, het is natuurlijk niet leuk als hij/zij al je plantjes uit je tuin aanvreet. 




Je zou zeggen: "Zo'n mak konijn pak je even", maar dat bleek nou niet niet zo te zijn. Telkens als we dachten dat we hem hadden, floepte hij een andere kant op, onder struiken, tussen richels enzovoort.
Oké, dan bellen we de dierenambulance. Die verwees ons door naar een konijnenopvang in de buurt. De opvang een mail gestuurd. Het enige wat we kregen waren wat tips hoe hem te vangen......! 

Inmiddels at het konijn uit onze hand, maar zodra we bewogen schoot hij weg. Mijn man kon niet geloven dat het zo moeilijk was om het konijn te vangen. "Let op, ik heb hem binnen de kortste keren", zei hij.
Hij trok naar buiten, gewapend met een komkommer. Even later keek in naar buiten en dit is wat ik zag:


De groene container was ingezet als val, een spoor van komkommerschijfjes lag op het gazon en een paar schijfjes waren zelfs in de container gelegd. Manlief zat op een stoel te wachten tot het konijn, net als Klein Duimpje, de weg naar de container zou volgen en erin zou gaan. Hij zou dan aan het touwtje trekken en de val zou dichtslaan.


Je zult begrijpen dat ik heel hard heb gelachen, samen met de jongens. Middelste wist na een aantal pogingen hoe moeilijk het is om het konijn te vangen. We hebben lachend binnen toe staan kijken. Het konijn was in geen velden of wegen meer te bekennen!


Tot een paar dagen later.............daar zat hij weer, tussen de lavendel!

De val was inmiddels opgeruimd. :-)))

Maar jammer is het wel, want ik ben bang dat hij de winter niet gaat overleven. Het is toch echt van de gekke dat iemand zijn huisdier zomaar uitzet, omdat hij er geen raad mee weet als hij op vakantie gaat? Of ben ik nu een doemdenker?


6 opmerkingen:

  1. Tsjah, wie zal zeggen waar-ie vandaan komt! Misschien was hij/zij opzoek naar een nieuw huis en heeft-ie jou uitgekozen...
    Succes met vangen (als je nog een poging doet) ;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè, ik dacht dat jij wel een echte konijnenfluisteraar was ...
    Leuk verhaal! En ik hoop dat je weer helemaal of in iedergeval bijna fit bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jannie, ik hoop dat je snel weer opknapt.
    Wat een lief konijntje en je merkt wel dat ze echt slim zijn!!!!
    Ik moest wel lachen hoor, om die "konijnenval".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die val, hilarisch!! Hier loopt al 2 jaar een zwart konijntje door de buurt, die lijkt de winter ook te overleven..
    groet,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-)))))))))))) Ik lig hier in een breuk...ik zie het helemaal voor me...manlief wachtend op die stoel! Gelukkig dat het niet lukte... het konijn kreeg ter plekke een beroerte vrees ik. Ja toch echt wel erg hoe mensen hun dieren dumpen. Er zouden echt schandalig zware boetes op moeten staan. Niet normaal!
    Misschien kunnen jullie een wegkruipplekje maken in jullie tuin met hooi of stro voor koude dagen? Dat je die nu echt niet kan vangen? Al met een vogelnet geprobeerd... en er dan zo overgooien? 't Ziet er toch zo'n schatteke uit. Probeer toch nog maar eens te vangen... Hou je ons op de hoogte?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh moet wel lachen om je hoor maar blijft vervelend en sneu voor zo n beestje maar misschien heeft ie de tijd van zijn leven

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie