zaterdag 18 juli 2015

Appel-plaatkoek

Een paar weken geleden fietste ik samen met een paar anderen de fietstocht Aalburg rond. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement, waarbij je in ongeveer 50 km. kennis maakt met een aantal bedrijven in de regio. Het was voor mij de tweede keer dat ik hem reed. (dankzij mijn vriend de E-bike kan het weer, ik ben er zóóó blij mee)

Tijdens deze tocht wordt je door de deelnemende bedrijven in de watten gelegd. Bij het ene bedrijf krijg je een krentenbol, het andere bedrijf heeft een leuke wedstrijd. Zelfs soep met brood wordt aan de vele fietsers uitgedeeld. En dan al die gezelligheid als fietsers onder elkaar.....ik heb genoten!!

Bij het bedrijf Bonne Vie  kregen we een heerlijk stukje appel-plaatkoek. Het recept lag erbij. Ik vond de koek zo lekker, dat ik het niet kon laten om het recept mee te nemen. Vandaag heb ik het uitgeprobeerd en aan man en jongste zoon laten proeven. Ook zij vonden hem superlekker. Daarom durf ik het aan om dit heel gemakkelijke recept aan jullie te delen. 



Wat heb je ervoor nodig?
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram lichtbruine basterdsuiker
125 gram havermout
200 gram boter
mespuntje zout
10 appels (ik gebruikte 6 grote Junami appels)
kaneel

Bakmeel, basterdsuiker, havermout en zout mengen. Boter smelten en iets af laten koelen. Gesmolten boter bij de droge bestanddelen voegen en dit geheel goed mengen.
Strooi het op de ovenplaat en druk het egaal stevig aan. Appels schillen, raspen en hierover verdelen. Tot slot kaneel over de appels strooien.

In voorverwarmde oven van +/- 150 graden gedurende 35 minuten gaar laten worden.

Deze appel-plaatkoek is volgens mij ook erg lekker met een bolletje vanille-ijs. Slagroom is natuurlijk altijd goed bij appeltaart. :-)))

Meestal houd ik het simpel wat bakken betreft. Maar hebben jullie weleens op het blog van Loes gekeken? Zij maakt plaatjes van taarten, zo knap! Om van te watertanden.

Fijn weekend!

7 opmerkingen:

  1. He die ziet er lekker uit dus die gaan we noteren ,en bij loes zal ik ook eens kijken .bedankt jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt wel heel lekker! Leuk, zo'n fietstocht waar je weer inspiratie opdoet...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er heel lekker uit, even doorseinen aan mijn man, de bakker van het huis hier. Bij loes zullen we ook eens piepen, misschien nog meer inspiratie opdoen? Je had een leuke fietstocht!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die plaatkoek bakte ik altijd met verjaardagen je kunt er zoveel van delen en succes verzekerd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een heerlijke plaatkoek, appel blijft altijd favoriet.
    Zo'n dagje fietsen is hartstikke leuk, dat doen wij ook elk jaar op Walcheren, steunen we gelijk ook een goed doel met een bijdrage.
    Jannie, ik had me gemeld als e-mail volger omdat ik je een mailtje wilde sturen en heb na het 1e mailtje een teruggestuurd, blijkbaar gaat het niet zo maar als je me je mailadres geeft, hou ik het in de gaten en zal ik het ook wel verwijderen hoor.
    Lief van je dat je me op je blog hebt gezet.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Loes,
      Mijn e-mail adres is jannie3103@gmail.com
      ik ben benieuwd......:-))

      Verwijderen
  6. Super dat je zo'n goede vriend aan je E-bike hebt! Die koek lijkt me verrukkelijk. Ik heb gisteren ook wat gebakken en het is toch wel weer leuk om te doen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie