vrijdag 22 mei 2015

Gehaakt randje rond theedoek, met patroon.

Voor mijn schoonzusje haakte ik een tijdje geleden al een paar pannenlappen, waar ik nog een theedoek met gehaakt randje bij wilde maken. Hoewel ik de theedoek al een tijdje klaar had, kon ik hem nog niet aan jullie laten zien. Ik was er ondertussen achter gekomen dat meer mensen (lees: vrienden, familie en bekenden) dan ik dacht mijn blog lezen.....Dus hield ik de foto's nog even voor me. Maar inmiddels is ze jarig geweest en heeft ze haar cadeautje ontvangen. Tijd om te showen!

.
De pannenlappen zijn mijn eigen ontwerp.
Voor het randje rondom de theedoek werd ik geïnspireerd door een prachtige rand die ik vond op het blog van Dada's Place. Maar omdat die rand veel te breed was voor een theedoek gaf ik er mijn eigen draai aan.

Het patroon zoals ik het haakte heb ik geprobeerd voor jullie uit te werken. Ik heb het heel simpel getekend, ik ben geen "patroontekenaar" (en zeker niet met de computer, hihi), maar ik hoop dat je er wat mee kan.

Eerst naai je met de festonsteek een randje langs de theedoek. Hier kunnen straks de vasten van de rand in gehaakt worden. Ik deed dat met een dunne (witte) draad Durable katoen nr. 10.

Het randje bestaat maar uit twee toeren:
De eerste toer met grijze Catania (= de rand vasten). 
De tweede toer met roze Catania.
Dat is alles. 
Zie het diagram hieronder. 

Twee samengestelde stokjes haak je als volgt:
Haak 1 stokje voor de helft af, dwz. haal de laatste lus niet door. Je houdt dus twee lussen op de haaknaald. Haak nog een stokje en haal bij de laatste doorhaling de lussen van het eerste (niet afgemaakte) stokje ook door.

Hoe je twee samengestelde stokjes haakt kun je eventueel ook hier vinden. Dat is vast gemakkelijker dan mijn beschrijving...... :-)))

O ja, nog vergeten te vermelden: ze was gelukkig erg blij met haar cadeautje!

Groetjes, Jannie

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk kado is het geworden, zo mooi een theedoek met een gehaakt randje! Leuk dat ze er blij mee is. Dank je wel voor het uitwerken, dat komt vast nog eens van pas! Ik kreeg laatst ook een reactie toen ik iets op Facebook plaatste: Ik zal het al op je blog. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig gemaakt, heel fijn werk, prima passend bij de pannenlappen, perfect cadeau! Dankjewel voor het randje.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi !!!
    Wel een origineel idee om een gehaakt randje te maken langs een theedoek, het past perfect bij de pannenlappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha wat een toeval... ik was net op zoek naar een randje voor rond een picknickplaid... merciekes voor de link en je duidelijke tekening!
    Je theedoek is heel mooi geworden en de feston met die Durablekatoen is heel netjes. Ga ik ook doen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er leuk en wat een gaaf setje zo. Ik kan dat niet maar ik vind het wel gezellig staan: die gehaakte pannenlappen.