zaterdag 4 april 2015

Bananenbrood

Vandaag bakte ik een heerlijk bananenbrood. Vriendin van de jongste bracht me op het idee, omdat ze vertelde dat in haar geboorteland Australië volop bananenbrood, muffins en worteltaart wordt verkocht als lekkernij bij de koffie. Vooral in café's is dit een hot item....

In Australië zijn ze überhaupt al wat verder dan hier in Nederland wat gezond voedsel betreft, vertelt ze. Er wordt daar al volop met "superfood" gewerkt, terwijl dat hier nu steeds meer opkomt. Zij vindt dat geweldig natuurlijk, en maakt ons er nieuwsgierig naar....hihi.
Gelukkig houdt ze van koken. Samen met onze zoon, die ook graag kookt, hebben ze ons al een paar keer verrast met een lekkere maaltijd. Terwijl zij in de keuken aan de slag gaan, kan ik lekker achterover zakken in mijn luie stoel......

Maar goed, het bananenbrood......Ik vind het een beetje op suikerbrood lijken, maar dan in plaats van de grove suikerstukken stukjes banaan.


Het is absoluut niet moeilijk te maken. Graag deel ik het recept met jullie.

Bananenbrood:

Benodigdheden:
250 g tarwebloem
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel gemalen kaneel
100 g boter, op kamertemperatuur
200 g witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
1 bekertje crème fraîche (125 ml)
300 g banaan, gepeld en fijngeprakt
cakevorm 27 cm, ingevet
bakpapier, keukenmachine, satéprikker

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de cakevorm met bakpapier.
Zeef in een grote kom de bloem met de bakpoeder, kaneel en een mespunt zout.
Meng de boter, basterd- en vanillesuiker in de keukenmachine in 20 sec. tot een bijna glad mengsel. Laat draaien en voeg 1 voor 1 de eieren en de crème fraîche toe. Schep door het bloemmengsel.
Schep de banaan erdoor. Verdeel over de cakevorm en bak in ca. 1 uur goudbruin en gaar. Controleer na 50 min. op gaarheid met de satéprikker. Komt deze er schoon uit, dan is de cake gaar. Laat 30 min. afkoelen, neem uit de vorm en laat in 1 uur verder afkoelen op een rooster. Lekker met boter.
Dit recept komt uit een Allerhande. 

Omdat ik een iets grotere bakvorm had, was bij mij het brood wat eerder gaar. 

Het is een heerlijk brood geworden. Misschien de volgende keer maar eens een worteltaart maken, met limoenglazuur. Dat moet ook heerlijk zijn. En het recept zit al een tijdje in mijn "receptenknipselboek".

7 opmerkingen:

  1. Lijkt me heel lekker, ga ik eens proberen.
    Ik maak het zo ook wel eens met appel en kaneelsuiker, vinden ze ook altijd heel lekker.
    groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heel lekker, ga ik eens proberen.
    Ik maak het zo ook wel eens met appel en kaneelsuiker, vinden ze ook altijd heel lekker.
    groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik maak hem altijd zonder suiker, is al zoet genoeg Door de geprakte bananen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo iets is ook lekker met gedroogde abrikoos en fijngehakte noten!! Heb ik verschillende keren gemaakt, en meestal moest ik de volgende dag zoeken of er nog een stukje over was!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah dank! Er was een koopje op de markt dus er liggen nog zo'n 10 bananen om verwerkt te worden. Ga dit plannen voor maandag of dinsdag! Fijn weekend, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me lekker. Is het nu een cake of een brood?
    Goede Paasdagen.
    groet van Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik het woord banaan hoor, ben ik gelijk wakker. Daar ben ik echt helemaal gek op. Dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie