zaterdag 21 maart 2015

Pindakoekjes

Vandaag had ik weer eens zin om iets te bakken. Nu hebben wij de laatste tijd best veel verjaardagen gevierd bij familie en ook dit weekend staat er weer ééntje op het programma. Daarom wilde ik deze keer geen taart bakken, want die krijgen we daar al....hihi.

Na wat geblader in mijn favoriet bakboek "Rudolphs' Bakery"  besloot ik om pindakoeken te bakken. Op het boodschappenlijstje schreef ik de benodigdheden. We moesten de weekendboodschappen nog doen, dus dat kwam goed uit. Thuisgekomen ontdekte ik tot mijn schrik dat ik de pinda's vergeten was. Het regende en ik had geen zin om me voor die pinda's nat te laten regenen........ Maar ja, pindakoeken zonder pinda's is ook zoiets! Opeens schoot me de zak cashewnoten te binnen, die nog in het kastje stond. Dan die maar gebruiken.....

Wat een heerlijk gemakkelijk recept is dat toch weer..... Het deeg was zó klaar, half uurtje rusten en daarna de koekjes uitsteken. 
De cashewnoten heb ik met de deegroller wat geplet en op de koekjes "geplakt". Twintig minuten in de oven en klaar waren ze, zij het iets kleiner dan de bedoeling was. Maar ach, dan hebben we er wél lekker veel!




Nu de chocoladedip nog.  Het tempereren van chocolade had ik nog nooit gedaan, maar in het boek staat een hele goede uitleg hoe dat ook zonder een marmeren plaat kan. 
Je smelt 80% van de chocolade au bain marie, hakt de andere 20% fijn en verdeelt deze in drie hoopjes. De schaal met de gesmolten chocolade haal je van de pan kokend water af en je voegt een hoopje gehakte chocolade toe. Je roert tot deze is gesmolten. Dan het tweede hoopje erin laten smelten en daarna het derde hoopje. Dit zal langzaam smelten, omdat de chocolade steeds meer afgekoeld is. Officieel moet de chocolade een temperatuur hebben van 31 graden. Nu weet ik niet precies of die van mij deze temperatuur had, maar nadat ik de koekjes in de chocolade gedipt heb en heb laten uitharden is de het een prachtig glimmend laagje geworden. Ik ben trots op mezelf........hihi.

Vanmiddag hebben we de koekjes meteen geproefd: in één woord HEERLIJK! Natuurlijk was één koekje niet genoeg, dus de volgende keer gebruik ik een grotere koekjessteker! 

Mocht je ook zin in pindakoeken hebben, hierbij de link naar het recept. En vergeet geen pinda's te kopen! (hoewel cashewnoten een prima vervanger is)


Voor wie denk je trouwens dat die grote mok koffie is? Voor mij....... verschil moet er zijn :-D


6 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk zoals je het beschrijft!
    Fijn weekend, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mhmmmmm die zien er heel lekker uit ik hou niet zo van pinda's maar die koekjes met choco zullen zonder pinda's vast ook heel lekker smaken ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er lekker uit, vrijdag heb ik ook koekjes gemaakt voor de kinderen, met havermout en chocolade stukjes, zonder noten, want de kleine meid heeft notenallergie. Hoewel....pindakaas kan ze wel eten, dus ook pinda's. Ik ga ze ook proberen, zeker met chocolade zien ze er heerlijk uit.
    liefs, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er weer superlekker uit hoor Jannie, maar koekjes bakken is niet aan mij besteed, dat doet Jos hier.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, zien eruit alsof ze gekocht zijn. Kinderen vinden dit ook vaak lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie