zondag 8 februari 2015

Het weekendgevoel: appel-tijmtaart..en heerlijk achter de naaimachine.

Ooit kocht ik bij de Lidl een klein boekje. Met daarin kleine taarten en cakes. Uit dat boekje heb ik nog maar één keer eerder een taartje gemaakt. Meestal ga ik voor wat grotere exemplaren, maar omdat ik gisteren pas aan bakken toekwam en we geen visite verwachten, maakte ik een kleine appel-tijmtaart. 

Zo op het eerste gezicht maar een saaie taart, maar ik kan je verzekeren dat hij érrug lekker is! Heel verrassend is de tijm en de wat citroenachtige roomsmaak. Het is een taartje met een doorsnede van 18 cm,, maar het spreekwoord "klein maar fijn" is hier van toepassing.

Ik zal het recept delen, en als je dan ziet wat erin zit, snap je misschien wat ik bedoel ;-)

Benodigdheden:
Voor het zandtaartdeeg :50 g koude boter, 30 g poedersuiker, 1 eidooier, zout, 100 g bloem, 1 el fijngemalen hazelnoten, een snufje bakpoeder
Voor de appelvulling: 2 takjes tijm, 1 el boter, 1 el suiker, 400 g appels (ik gebruikte goudreinetten)
Voor de roomlaag: 1 ei, 50 g vanillesuiker, 2 el fijngemalen hazelnoten, 1 el maizena, 35 ml slagroom, 100 g crème fraîche
Verder: boter voor het invetten, poedersuiker voor het bestuiven, springvorm doorsnede 18 cm.

De gemalen hazelnoten heb ik weggelaten, ze waren niet te koop in onze buurtsuper.....

Werkwijze: 
Kneed alle deegingrediënten door elkaar. Bestrijk de springvorm dun met boter en druk het deeg erin. Vorm daarbij een opstaande rand. Zet het deeg ca. 1 uur in de koelkast (ik deed dit maar 20 minuten en dat ging ook goed)
Verwarm de oven voor op 180 graden. Prik de deegbodem op meerdere plekken in met een vork. Bak de deegbodem in het midden van de oven ca. 10 minuten voor en laat hem afkoelen.
Was voor de vulling de tijm, dep hem droog en ris de blaadjes van de takjes. Smelt de boter en suiker in een pan. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd het vruchtvlees in parten. Laat ze in ca. 5 minuten karamelliseren in de boter. Roer de tijm erdoor. Klop, met de mixer op de hoogste stand, alle ingrediënten voor de roomlaag tot een gladde, schuimige massa.
Zet de oven op 150 graden. Verdeel de partjes appel over de deegbodem. Schenk het roommengsel erover. Bak de taart ca. 40 minuten in het midden van de oven, tot de roomlaag gestold is. Haal de taart uit de oven, laat hem afkoelen en bestuif hem voor het serveren met poedersuiker.

Smullen maar!



Op diverse blogs lees ik dat er her en der kasten worden schoongemaakt. Januari, een nieuw jaar en ja hoor, daar komen de voorjaars/opruimkriebels aan! Ik kan je verklappen dat bij mij ook al een aantal kasten leeggehaald, schoongemaakt en opgeruimd zijn, hihi. Afgelopen week is een aantal keukenkastjes uitgesopt. Ik ben al op de helft..... Deze week de rest maar doen (hoop ik).

Verder zat ik afgelopen weer weer een aantal uurtjes achter de naaimachine. Enderzijds bestellingen, (de frozen jurkjes lopen als een trein) en anderzijds voorraad voor mijn webwinkeltje. Zo leuk om te doen!!! 

Buiten ijskoud, binnen volop zomer, hihi.


En wat vind je trouwens van mijn zelf ontworpen badslippertjes? Deze zitten in een set, samen met met een badcape en washandje. Ook zelf bedacht.


Als je nu heel nieuwsgierig bent naar wat ik nog meer maakte, kijk dan eens in mijn winkeltje. 

Zo leuk om te doen!

Groetjes, Jannie



6 opmerkingen:

  1. Mmm, die appeltaart lijkt mij wel heel lekker, verrassend met tijm! Schattige setjes, ik zag ze al op Facebook. Leuk dat je 't zo druk hebt met bestellingen. De slippertjes zijn leuk, ik maakte ze ook, jaren terug, net weer even anders (meer strandslippertjes). Ik gebruikte dat gekleurde rubber door de zooltjes.
    Fijn weekend!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, dus ik ben helemaal niet zo origineel, hihihi...... Maar ik heb ze écht zelf getekend, hoor. Ik gebruikte voor de onderkant zool een stukje tafelzeil. Maar dat rubber is zo gek nog niet.

      Verwijderen
  2. Die slippertjes zijn super. En dat die Frozen jurkjes lopen, ja dat dacht ik wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me lekker die appeltaart, ik heb 2 dozen appels gekregen, driekwart weggegeven aan m'n kinderen, zussen en ouders en nog heb ik veel.
    Dit weekend heb ik appelflappen gebakken, lekker makkelijk en appelmoes. Maar dit recept ga ik a.s. zaterdag proberen.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit, je taart. En de nieuwe setjes voor de poppen zien er geweldig uit, het allerleukste vind ik de slippers die je gemaakt hebt, enig!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie