zaterdag 27 december 2014

Goeiemorgen! (En een oud patroon van een granny).

Het was met de weersvoorspellingen al aangegeven, maar het blijft altijd weer een mooie verrassing!
Sneeuw! Vanmorgen toen ik uit bed kwam, was dit het eerste beeld wat ik vanuit de huiskamer zag. Het was nog iets te donker voor een foto, maar om half 9 dacht ik dat ik het er wel op kon wagen. Vanuit de deur van de schuifpui maakte ik deze foto. Grappig dat de flitser het deed, want nu heb ik zo'n foto met sneeuw ervoor!! En dat is niet gefotoshopt, hahaha.


Het is prachtig, maar ik moet zeggen dat ik blij was toen we de boodschappen binnen hadden. Het is niet een mooi droog laagje wat er ligt, maar een nat prutje als je er door moet. 

Heerlijk rustige kerstdagen hebben we gehad. De eerste dag waren we met het hele gezin en aanhang bij elkaar en aten een simpel kerstdiner. Het met zijn allen bij elkaar zijn is al heerlijk genoeg.

Tweede kerstdag heb ik eindelijk mijn derde kussen afgemaakt. Hier was ik er al aan begonnen, dit bericht laat zien hoe ver ik in novemeber was. En eindelijk kan ik laten zien hoe het geworden is....

.


Zie ze hier eens gezamenlijk liggen alledrie. Er moet er nog ééntje bij. Daar ben ik al aan begonnen. Het wordt een simpele, want eigenlijk ben ik het een beetje zat aan het worden. Daarom heb ik mezelf eens ernstig toegesproken en me voorgenomen om hem zo snel mogelijk af te maken. Maar ja...tussen voornemen en doen zit bij mij soms een groot gat, hihi.

Het patroon van de gebruikte granny's heb ik uit mijn oude handwerkboek.
Ze haken gemakkelijk weg. Graag deel ik het patroon met jullie.


Patroon granny bloemmotief:

gebruikte steken:
l. = losse
h.v. = halve vaste
v. = vaste
st = stokje

Met wit 4 lossen haken en deze met een h.v. tot een ring sluiten.
1e toer: *1 v. in de ring, 10 l.*. Vanaf * 7 maal herhalen. De toer sluiten met een h.v. in de 1e v. Draad afbreken en doorhalen.
2e toer: met roze beginnen bij een van de door 10 lossen gevormde boogjes. 3 l., 2 st. om hetzelfde boogje. *Werk om het volgende boogje voor de hoek 3 st., 2 l. en 3 st.; 3 st om het volgende boogje*. Vanaf * nog tweemaal herhalen. Werk om het volgende boogje voor de hoek 3 st., 2 l. en 3 st. De toer sluiten met 1 h.v. in de 3e beginlosse. De draad afbreken en doorhalen.
3e toer: begin met lichtblauw in een van de door 2 l. gevormde hoekgaatjes, 3 l. en 2 st. in hetzelfde gaatje. *1 st. in ieder st. tot het volgende hoekgaatje; 3 st. in dit gaatje*. Vanaf * tweemaal herhalen. Daarna 1 st. in ieder st. van de laatste zijkant en de toer sluiten met 1 h.v. in de 3e beginlosse. Draad doorknippen en doorhalen.

En dan natuurlijk alle draadjes instoppen!

Groetjes!


6 opmerkingen:

  1. Super zeg, hoe jij de vlokjes gevangen hebt! Hier sneeuwt het nu pas echt goed.

    Mooi dat stelletjes kussens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whow zeg, jullie hadden het mooi wit... hier is het echt alleen maar natte prutprut... dus 1 stap er door en je zit in de modder... :-(
    Je kussen is mooi... heel mooi zo met 3 samen!
    Geniet nog fijn verder van de eindejaarsdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto! Hier is geen sneeuw, komt er waarschijnlijk ook niet. Nou ja, vorig jaar was het hier wel en in de rest van het land niet.
    Fijn dat jullie het gezellig gehad hebben en je kussens staan prachtig bij elkaar! Leuk patroontje, dank je wel!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat dacht ik dus vanmorgen ook. Mooi, maar héél onhandig!! Hihi.. Kussens zijn super mooi geworden.

    Liefs,
    Stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog niks van sneeuw tot nu toe, maar bij jullie is het echt een mooi plaatje. Je kussens zijn echt wel heel mooi en passen perfect bij elkaar. Dankjewel voor het patroontje, het is echt een hele mooie granny. En nu met goede voornemens aan je vierde kussen werken! Troost je, ook ik ben daar heel slecht in.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk gedaan jannie, bedankt voor de bloem uitleg...hier heeft het ook veel gesneeuwt..toch white christmas....groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie