maandag 6 oktober 2014

Mascarpone-appeltaart

Afgelopen weekend bakte ik dit:


Een overheerlijke appeltaart. En hij is helemaal op!!!!! Binnen de kortste keren.

Mijn vader ging, toen hij met pensioen was, vaak appels plukken bij een fruitteler. Gewoon, omdat hij dat gezellig vond en en extra centje was ook mooi meegenomen. 

Inmiddels is hij 81 en plukt hij al een paar jaar geen appels meer. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en daarom ging hij afgelopen week weer eens kijken bij de boomgaard waar hij altijd appels plukte. Eigenlijk wilde hij vragen of hij mocht "bamesen". 
Volgens mijn vader laten de plukkers altijd nog wat appels hangen, die niet geschikt zijn voor de verkoop. Deze appels mag je er dan afplukken voor eigen gebruik. En dat noemen ze dus "bamesen".

Maar de fruitteler had een heleboel knoeperds van goudrenetten liggen om af te voeren. Ze waren niet geschikt voor de verkoop, maar mijn vader zal al watertandend een heleboel appeltaarten voorbij komen. Hij nam ze dus mee en deelde aan de hele familie een aantal appels uit. Zo ook aan mij.


Dus ik moest het afgelopen weekend aan de slag. Even zoeken in mijn heerlijke boek "Rudolphs Bakery" en daar vond ik deze geweldige variant op de gewone appeltaart.

Wil je deze taart ook een keertje bakken? Hier is de link voor het recept. 


Een echte aanrader! Eet smakelijk.

6 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Leuk dat je vader toch nog langs gaat om die appels ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm....lekker!! Ziet er goed uit dat taartje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal van je vader! Twee van onze jongens hebben ook bij een appel-kweker gewerkt, ik ga er nog wel eens een doos appels halen. Ik ga morgen appeltaart bakken voor de verjaardag van mijn dochter. Eens kijken of dit een geschikte variant is die zij ook lekker zal vinden. En ander probeer ik 'm vast later nog een keer!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er prachtig uit!
    Hier heeft dochter afgelopen zaterdag een paar appeltaarten gebakken, volgens moeders recept...
    Appeltaart word je niet gauw zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze ziet er ook superlekker uit, zal het recept doorspelen aan hubbie, dat is de bakker hier in huis.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie