zondag 19 oktober 2014

Gehaakt hoedje voor de Baby Born (met patroon)

Op het blog van Renates haken en zo stond een tijdje terug een patroontje van onder andere een mutsje voor Baby Born. Afgelopen week maakte ik een paar van die mutsjes. Terwijl ik zat te haken, dacht ik dat het ook mogelijk zou moeten zijn om er een hoedje van te maken. En het lukte, in één keer!

Het roze hoedje hierboven (voor de grote Baby Born) haakte ik met haaknaald 4 en een restje wol wat ik nog had liggen. 
 Als basis gebruikte ik het patroon van Renate, want dat is een prima passend patroon. Ik haakte alleen geen 15 toeren, maar begon na de 13e toer met de rand van het hoedje.

Het patroontje voor de rand is als volgt:

toer 14: *2 stokjes op stokjes, 2 stokjes in boogje*, herhalen
toer 15: *1 stokje, 2 lossen, 1 stokje overslaan*, herhalen
toer 16: in elk boogje * 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste*, herhalen
Toer sluiten met een halve vaste en afhechten. 

Om het hoedje beter op het hoofd te laten zitten heb ik voor de zekerheid een rond elastiekje door de onderste lussen van toer 14 gehaald.

Voor de kleine Baby Born maakte ik zo'n zelfde hoedje met dunnere wol en haaknaald 3,5. 
Het patroon kan gemakkelijk aangepast worden aan de dikte van de wol/katoen: een stokje meer of minder in de begintoer kan al heel veel verschil maken.

Fijne dag allemaal!

1 opmerking:

  1. Wat is het hoedje leuk geworden!!! Fijn dat je linkt naar mijn patroon, dat vind ik heel fijn!!
    Zo zie je maar weer: een beetje van een ander en een beetje van jezelf wordt iets fantastisch! Fijn dat we elkaar zo van dienst kunnen zijn en weer allemaal mooie creaties kunnen maken!
    Groetjes van Renate