zaterdag 25 oktober 2014

Chili con carne van het huis

Weet je nog niet wat je vandaag moet eten? Misschien heb ik dan wel een heerlijk recept voor je. Op verzoek van mijn  man aten wij afgelopen week deze heerlijke chili con carne. 

Onze jongste heeft last van een zogenaamde "prikkelbare darm". Lastig, maar er valt best mee te leven. Hij moet wel op zijn voeding letten en heeft vaak veel meer last van zijn kwaal als wij uit "zakjes en pakjes" eten. Jaren terug was ik me daar helemaal niet van bewust en vond ik het wel ideaal, zo'n sausje uit een pakje. 
Inmiddels ben ik helemaal om en wordt er hier nog weinig uit pakjes "gekookt". Ik moet zeggen, dat het ook veel lekkerder smaakt, en het is helemaal niet veel meer werk. Hoogstens heb je iets langer de tijd nodig, omdat een tomatensaus een aantal minuutjes moet doorkoken. Een pot saus hoef je alleen maar op te warmen.
Je kunt vaak de saus ook invriezen. Dan maak je gewoon wat meer en bespaar je je de volgende keer wat tijd.
Alleen is dat bij mij nog nooit voorgekomen, want alles gaat hier steeds schoon op, hoeveel ik ook maak ;-)

Maar goed, ik dwaal af. Eerst maar eens een fotootje.....


Het recept:

Chili con carne van het huis
Hoofdgerecht, 4 personen, bereidingstijd 25 minuten.

Benodigdheden:
500 gram rundergehakt
2 blikken kidneybonen (400 gr)
2 blikken tomatenblokjes
2 middelgrote uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
2 paprika’s in stukjes (kleur maakt niet uit)
1 klein blikje maïs
1 Spaans pepertje, fijngesneden, zonder pitjes
Chilipoeder naar smaak
Zout en peper
Scheut olijfolie
400 gram witte of zilvervliesrijst

Kook de rijst zoals op de verpakking staat.
Fruit de uien en de knoflook in de olijfolie 4 minuten op middelmatig vuur.  Voeg op het laatst het Spaanse pepertje toe en bak even mee. Zet het vuur hoog, voeg het gehakt toe  en bak het rul en bruin. Voeg de paprikastukjes toe, zet het vuur weer middelmatig en bak 2 minuten mee. Spoel de kidneybonen en de maïs af in een zeef en voeg toe. Voeg de blikken tomatenblokjes toe. Voeg zout en chilipeper naar smaak toe en breng het geheel aan de kook. Laat nog 10 minuten op laag vuur sudderen.


Voor  degene die de foto écht goed bekijken, in de versie van de foto zit helaas geen rode paprika. Die had mijn man een dag tevoren per ongeluk al gebruikt in een tomatensaus, hahaha. Omdat het zondag was kon ik helaas niet even naar de supermarkt. Ik heb hem wel gemist.....

Natuurlijk kun je volop variëren met dit recept. Gele en groene paprika's kleuren ook heel mooi in het gerecht.


Dit wandbordje kreeg ik van de vriendin van onze tweede zoon. Ze eet geregeld met ons mee..... ;-)

Een fijn weekend en eet smakelijk!.



3 opmerkingen:

  1. Lekker! Dank je wel voor het uitgebreide recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit! Ook hier wordt weinig uit blik of uit pakjes gemaakt, altijd vers, geleerd van mijn moeder die ook erg lette op gezond eten. Dus doe ik dat ook nog altijd, probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Het is veeeeeel lekkerder!
    Grtjes, rita;

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie