donderdag 18 september 2014

Portemonnee Sem

Afgelopen zondag was mijn neefje Sem jarig. Hij werd zeven jaar. 
Van zijn moeder kreeg ik als cadeautip: "Hij vindt alles leuk, maar als je niets weet, met geld is hij ook blij". Nou, aan zo'n tip heb je wat...... ;-)

Sem is een stoer jongetje. Daarom dacht ik: als ik nu eens een stoere portemonnee maak! Dan doe ik daar wat kleingeld in, dan heeft hij én een cadeau én geld. Ik had nog een stukje legerstof liggen (hoe stoer wil je het hebben?!) en ging aan de gang. Bij mij is het vaak zo dat ik al doende steeds meer ideeën krijg. Het label bijvoorbeeld bedacht ik, toen ik ook nog een stukje nepleer in de kast vond. Ik naaide dit op de portemonnee, deed er een stukje van een plastic hoesje en een naamkaartje in.


Toen onze kinderen nog klein waren en op schoolreis gingen, vond ik een nekportemonnee altijd heel gemakkelijk. Dat schoot me tijdens het maken ook te binnen, dus maakte ik een paar lusjes van biaisband, waardoor een koord ging. (dan kan je het er ook afhalen, als je geen nekportemonnee wilt) En ja, zo'n musketonhaak, dat maakt het geheel toch wel af, vind ik zelf, hihi.


De portemonnee heeft een ritssluiting achterop en een binnenvak voor papiergeld. Hij sluit met klittenband. 
Zelf vond ik hem eigenlijk wel goed gelukt, in ieder geval goed genoeg om als cadeau te geven, dus ik deed wat "rammelgeld" erin en pakte hem in een papiertje.

Toen ik het cadeautje gaf, werd het vol enthousiasme uitgepakt en het eerste wat hij hoorde (en voelde) was het kleingeld. Hij graaide de portemonnee leeg en liet als eerste het geld zien aan zijn moeder! Vol enthousiasme ging hij er met een handvol geld vandoor, een aantal muntjes verliezend, naar zijn andere geld...... De portemonnee bleef achter in de handen van zijn moeder. Zijn moeder en ik hebben er vreselijk om gelachen!!!

Maar goed, ik heb mijn best gedaan, hahaha!
Een schrale troost: zijn moeder vertelde later dat hij de portemonnee toch wel mooi vond ;-D

5 opmerkingen:

  1. Hahaha kinderen... (geld, geld, geld, is het enige dat telt...), ik vind 'm erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zo gaat dat met kinderen. Dan denk je een origineel cadeau te hebben gemaakt en zijn ze blijer met het rammelgeld dan met de rest :-) Ik vind hem supergeslaagd!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo grappig ... kinderen zijn overal toch gelijk!
    Maar ik vind het een prachtportemonnee! En een goed "overdacht praktisch" exemplaar op de koop toe!
    Leuk stofke ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, Jannie, wat is dat grappig, maar wel een geslaagd cadeau.
    Leuk zelfgemaakt en creatief, en als je bezig bent krijg je nog goede ideetjes ook.
    Fijn weekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie