dinsdag 9 september 2014

Pompoensoep uit Malawi

Een tijdje terug kon je via onze kerk het blad "Ave" bestellen. (uitgave van de GZB). Het is een blad met veel zendingsverhalen, maar ook heel veel recepten van over de hele wereld.

We gaan al aardig naar de herfst toe, en daarom dacht ik dat het al wel zou kunnen: pompoensoep, uit Malawi!
Afgelopen zondag maakte ik deze soep en hij was heerlijk. Middelste zoon houdt totaal niet van pompoen, maar "deze soep is wél lekker" , zei hij verbaasd ;-)
Wat we 's middags nog over hadden is 's  avonds bij de broodmaaltijd opgegaan.....


De soep ziet er nogal saai uit, maar dat is hij niet, hoor. Ik had er alleen een paar blaadjes koriander in moeten leggen, dat past goed bij de smaak én had het geheel wat meer kleur gegeven. Kijk maar op het plaatje. Helaas had ik dat niet in huis :-(


Wat ik allemaal nodig had om deze soep te maken? Kijk maar op de foto, hihi.


Oké, oké ik zal het ook nog even opschrijven:

1 liter kippenbouillon
1 gesnipperde ui
2 wortels, in kleine stukjes gesneden
1/2 eetlepel geraspte gember
1/2 eetlepel nootmuskaatpoeder
500 gram in stukken gesneden flespompoen (met schil)
1 stengel sereh (citroengras)
400 ml. kokosmelk
100 ml. (slag)room
verse korianderblaadjes voor garnering
1 limoen
zout en peper naar smaak

Bak de ui 5 minuten op middelhoog vuur in een pan. Voeg de in kleine stukjes gesneden wortel, de gember en de nootmuskaat toe. Laat even meebakken. Giet de liter bouillon erbij en 500 gram in stukken gesneden flespompoen. Breek een stengel sereh doormidden en kneus het een beetje, zodat de smaak vrijkomt en doe de stengel in zijn geheel in de soep, samen met de kokosmelk. Laat de soep 20 minuten zachtjes koken. Haal de sereh uit de soep en pureer de soep met een staafmixer. Proef de soep en voeg zout en peper naar smaak toe en (slag)room voor een romige soep. Haal de pan van het vuur en knijp de limoen boven de pan uit. Even roeren en dan opdienen en garneren met verse korianderblaadjes en drupjes kokosmelk of room.

Eet smakelijk!


Mocht de soep niet goed in de smaak vallen (wat ik mij bijna niet kan voorstellen), geef ik jullie nog mee wat achterop het blad staat:




Fijne dag allemaal!

7 opmerkingen:

  1. Lijkt me een heerlijk soepje! En wat een leuk blad! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm... hier zijn ze ook geen fan van pompoen, maar ik denk dat ik het wel een keer ga proberen!!
    Bedankt voor het delen!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Njammie lijkt me heerlijke soep! Dankjewel voor het receptje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekkere soep uit! Die ga ik ook eens uittesten denk ik.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor het recept. Lijkt me eens een keer wat anders. Is wel leuk soms!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker recept die pompoensoep, ziet er heerlijk uit.
    Ik denk dat peterselie er misschien ook bij past?
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm lekker, ik maak ook regelmatig pompoensoep in het najaar. Of pompoenovenschotel (dat ga ik vanmiddag doen), dat is ook heel lekker.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie