donderdag 28 augustus 2014

Witlof anders.

Witlof, ook zo'n groente die heel goed in een ovenschotel past. 
Iedereen kent wel de witlofschotel met ham en kaas uit de oven (tenminste, dat denk ik). Gisteren maakte ik daar een aardige variant op.


Witlofschotel met rauwe ham en komijnekaas. Ook erg lekker, vond ik zelf. 

Het recept komt uit een Allerhande van een aantal maanden geleden. Maar omdat ik nu pas de recepten die ik wil bewaren aan het bijwerken ben, kwam ik het afgelopen week weer tegen. Ik heb het meteen maar uitgeprobeerd, met wat kleine aanpassingen. 

Volgens het originele recept heb je nodig:
700 gram witlof
200 gram kwark 
2 eieren 
200 gram Friese nagelkaas of komijnekaas, in plakjes
200 gram rauwe ham, in plakjes
2 witte boterhammen, verkruimeld
ronde ovenschaal, ingevet

Breng water met zout aan de kook. Blancheer hierin de witlofstronkjes ca. 2 minuten. Schep ze eruit en laat uitlekken. Verwarm de oven voor op 180 graden. Klop de kwark los met de eieren, wat zout en versgemalen peper en giet in de ovenschaal. Snijd de witlof in de lengte door en verwijder de harde kern. Leg steeds een paar plakjes kaas tussen 2 helften witlof, druk ze weer tegen elkaar en rol ze op in een plak ham. Leg de witlof in het kwarkmengsel, bestrooi met het broodkruim en bak de schotel in de oven in ca. 20 minuten gaar en bruin. Lekker met gebakken aardappels of aardappelpuree.


Wat was dan mijn manier van klaarmaken? Omdat ik niet alle ingrediënten in huis had en geen zin had om naar de winkel te gaan, gebruikte ik in plaats van kwark ricotta (had ik nog over van een andere keer) en paneermeel in plaats van broodkruimels. 
De witlof heb ik 20 minuten laten koken, want ik ken mijn pappenheimers. "Geen (bijna) rauwe witlofstronken!" De rauwe ham was boerenham (bijna hetzelfde). Ik koos voor komijnekaas, want als ik tegen mijn man zou vertellen dat er nagelkaas in zat, zou hij de griezels krijgen en het niet eten.... Als hij die kaas in de winkel ziet liggen, kijkt hij me al met opgetrokken neus aan. Het is de naam, hè. ;-)
Voor de rest hield ik me netjes aan het recept.
Wij aten er aardappelpuree bij.

En als je het dan ook nog buiten kunt opeten, dan gaat zoiets vanzelf naar binnen.


Fijne dag allemaal!

7 opmerkingen:

  1. Ziet er superlekker uit Janie, moet ik ook eens uittesten!
    Dank voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals jullie buiten zitten zou ik elke dag wel buiten willen eten!
    Wat een uitzicht!! En dan bedoel ik niet alleen het bord!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Njammie witloof... wij wonen hier midden in de witloofstreek. Dit receptje kende ik nog niet... En dat koken zo lang doen wij ook hoor... ik dacht bij het lezen al : 2 minuten maar???? Dat is nog keirauw dan! Maar gelukkig ben jij ook een slimmeke! ;-)
    Ik zou niet weten wat nagelkaas is? Met wat voor kaas kan je dat vergelijken?
    Jullie zaten daar wel heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker witlof recept. Ik heb nog niet eerder nagelkaas (met kruidnagels) geproefd, maar komijnekaas is zowiezo al heel lekker, goede keus.
    Wat gezellig zitten jullie buiten.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de recept ziet heerlijk uit...vorig jaar was de tuin en voortuin betegeld...en ik zou dit jaar bloemetjes en alles kopen om het mooi te maken maar helaas...druk met werken...ik hoop dat het allemaal meevalt..groetjes jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er lekker uit! Je kunt idd prima ingrediënten aanpassen. Ik heb laatst griekse yoghurt gebruikt voor het maken van een kwarktaart. Ik vond het wel spannend, zou het niet slap worden? Griekse yoghurt ziet er net zo uit als kwark en het lukte dan ook prima, was erg lekker!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er heerlijk uit, ik ga deze hartige versie ook eens proberen. Het is er wel het weertje voor :) Fijn weekend verder, liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie