maandag 4 augustus 2014

Toverlantaarn ???

Op facebook ben ik lid van de groep: "Be creative with Action". Ik heb daar zo veel leuke en originele ideeën gezien, en dan ook vaak nog voor heel weinig geld te maken! Het meeste van de gebruikte spullen is gerecycled of voor weinig geld gekocht bij Action, Xenos en andere (goedkope) winkels. 
Wat zijn er veel creatievelingen in Nederland!!

Het idee van de lantaarn heb ik gepikt van deze groep, daar ben ik heel eerlijk in. Maar wat was het leuk (en gemakkelijk) om te maken. Eerst maar eens een plaatje van het resultaat.


Hieronder zal ik je laten zien hoe je zo iets maakt, mocht je ook interesse hebben..... ;-)

Je koopt een lantaarn (de mijne komt inderdaad van de Action vandaan, en echt niet duur)
Ik vond de kleur van de lantaarn iets te bruin, en dacht hem wit te schilderen met acrylverf (ja, ook van de Action) Maar doordat de kleur van de lantaarn en de verf door elkaar heen liepen, werd het verrassend genoeg een rozige kleur. Eigenlijk vond ik dat nog mooier, hihi. Vóór het schilderen heb ik wel de glasplaatjes even afgeplakt met schildersplakband.


Daarna heb ik vier verschillende plaatjes op internet gezocht, gekopieerd naar Word en er vier verschillende gedichtjes op gezet. 
De geprinte papieren heb ik op maat van de glasplaatjes uitgeknipt (liever iets groter, dan klemmen ze tussen de randen vast. je kunt ze altijd nog passend maken) en ingesmeerd met baby-olie. Het schijnt ook met slaolie te gaan.... De ingevette papieren heb ik één voor één tussen twee stukken keukenpapier gedaan en daarna een krant eromheen. Hier trekt dan de overtollige olie in. De kranten tussen een paar boeken stoppen en een nachtje laten staan. 


De volgende dag klem je de vettige papiertjes vóór het glas (en niet erachter ivm. brandgevaar).


Ik heb de lantaarn nog wat opgeleukt met een kantje over de randen.... 
Misschien heb je zelf nog wel veel leukere ideeën, laat er lekker je creativiteit op los, hihi.

Een kaars erin en klaar. 
Het effect is het grootst als de kaars brandt, want dan schijnt het licht heel mooi door de vette papiertjes heen. 

Toen wij een tijdje geleden een paar dagen naar Egmond aan Zee waren, (klik hier ) zag ik bij een souvenirwinkel een aantal kaarten met prachtige teksten. Drie ervan heb ik op mijn lantaarn gezet en hebben met de zee te maken. Die van "een tevreden mens" las ik eens op FB.
Hieronder staan ze alle vier.


Prachtig toch!?!

Fijne dag nog allemaal.

8 opmerkingen:

  1. Ohh wat mooi gedaan en de spreuken zijn prachtig! Ik ga eens op zoek naar die site, ik ben wel lid van een Action-pagina, maar dat is toch een andere volgens mij. Ze hebben inderdaad zulke leuke spullen, ik ga er ook graag heen.
    Verf van goedkope zaken dekken soms minder goed dan die van een hobby-winkel. In dit geval pakt het goed uit! Welke verf heb je gebruikt? Die grote tubes van de Action zijn wel goed dekkend, tenminste de kleuren die ik tot nu toe gebruikt heb (ik pik weleens wat van mijn dochter, zij gebruikt ze om te schilderen).
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verf die ik heb gebruikt is inderdaad uit een tube, Acrylverf staat erop. Dat het roze werd komt denk ik doordat de beits oploste en mengde met de witte verf. ;-)
      De link naar de site is: https://www.facebook.com/groups/becreativewithaction/
      Echt leuk als je van knutselen houdt. (je moet wel even door sommige reacties heen lezen, mensen schrijven van alles....hihi. Ik sla die meestal gewoon over)
      Succes en groetjes,
      Jannie

      Verwijderen
  2. Zo mooi Jannie, echt prachtig gedaan! En het vraagt echt niet zo heel veel werk precies. Lijkt me leuk om te maken, alleen zie ik het momenteel niet zo zitten met mijn hand en ook tijdsgebrek, het probleem van elke blogster denk ik :-) :-)
    Hier mag je echt wel trots op zijn hoor!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi is jouw lantaarn geworden met die prachtige spreuken. Mijn handen beginnen te jeuken en het toeval wil dat ik straks nog naar de Action moet. Misschien dat die lantaarntjes er nog zijn..... ga het in ieder geval eens proberen.

    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk Jannie en dankjewel voor de handleiding! Ga ik zeker en vast een keertje doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooie windlicht! ik ben ook lid van die pagina. echt prachtig wat sommige kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie