zondag 17 augustus 2014

Broccolischotel

Broccoli staat bij ons vaak op het menu, het is het hele jaar door verkrijgbaar en snel klaar. En niet onbelangrijk: het is gezond en ook nog lekker!!

Deze broccolischotel is ook snel klaar en bij ons favoriet, vooral omdat het een ovenschotel is. Gek genoeg vinden onze jongens het al snel lekker als het in de oven heeft gestaan. ;-) 


Zeg nou zelf, het ziet er toch erg gezellig en smakelijk uit, zo'n dampende schaal op tafel!

Maar goed, hier komt dus het recept:

Benodigdheden voor 4 personen:
750 gram broccoli, in roosjes
300 gram spaghetti (kan ook met tagliatelle)
3 eetlepels olijfolie
200 gram hamblokjes of -reepjes
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gehakt
1/2 eetlepel gedroogde Provençaalse kruiden
200 ml. crème fraîche of kookroom
100 gram geraspte kaas (liefst belegen)
 1 ingevette ovenschaal (groot)

Verwarm de oven voor op 200 graden of gebruik de grill. Kook de broccoli 6 minuten. Kook de pasta beetgaar. Verhit de olijfolie en roerbak hierin de ham, ui en knoflook met de Provençaalse kruiden, Roer de crème fraîche, zout en peper erdoor. Schep de uitgelekte pasta in de ovenschaal. Verdeel de broccoli erover, schenk de saus erop en bestrooi met de geraspte kaas. Zet het gerecht in het midden van de oven of onder de ovengrill tot de kaas gesmolten is.

Smullen maar!

Dit recept is niet van mezelf, maar heb ik ooit uit een supermarktblaadje van de Plus geknipt. Ere wie ere toekomt!


4 opmerkingen:

  1. mmm ziet lekker uit jannie, en is zeker gezond...er zijn veel oven gerechten in de super die wel lekker zijn niet allemaal...maar ik hou wel van brocolli...lekker op een zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker. Die spaghetti erbij is een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het opgeslagen, want ik wil een keer gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, deze komt op mijn kooklijstje!!
    Bij ons vinden ze broccoli uit de pan gewoon saai, maar net als bij jou, als het in een ovenschotel is veranderd lusten ze het wel.

    Lijkt me een goed begin voor als straks iedereen weer naar school en werk is...... (ik moet de vlag nog opzoeken....)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie