dinsdag 15 juli 2014

Pief paf...POEF

Hij is al af! De poef waar ik eind vorige week aan ben begonnen.....


Het gaat natuurlijk ook lekker snel, met haaknaald nr. 8 en alleen maar vasten te haken. Het enige wat je moet doen is tellen, want er moet in het begin steeds gemeerderd worden. Dan een aantal toeren gewoon rechttoe-rechtaan. Nu zijn dat wel lange toeren....... En daarna weer tellen bij het minderen. Opvullen, de laatste vasten haken en klaar is de poef.

Het patroon haalde ik van deze site. Tineke Kuipers maakt zelf haakpatronen en deelt ze dan gratis met ons!! Geweldig toch!

Ik moest het patroon wel een beetje aanpassen, want mijn wol was veel dikker dan die zij gebruikte. Ook het minderen deed ik iets anders dan wat in het patroon staat. In plaats van een vaste overslaan haakte ik steeds twee vasten samen, door de voorste lussen van de twee vasten in een keer te haken. 
De bodem van de poef had ik gewogen, zodat ik wist hoeveel wol ik voor de bovenkant nodig zou hebben en de rest van de wol haakte ik op aan de zijkanten. Dat was wel even spannend, want een rekenfoutje zou betekenen dat ik het hele spul uit moest halen. En dat vindt deze dame niet geweldig....

Ik gebruikte 4 bollen Marl Wool van de Zeeman. Voor de vulling kocht ik bij Action twee hoofdkussens (de goedkoopste die ik kon vinden) en hield nog een half kussen over.
De doorsnede is ongeveer 45 cm. en de hoogte ongeveer 25 cm. Een bescheiden poef, maar wel heel leuk. En, niet onbelangrijk, ook heel leuk om te maken. 


Ik moet zeggen dat mijn arm nu even rust nodig heeft na dat intensieve haken met een dikke haaknaald, maar daar heb ik geen moeite mee, kan ik lekker de strijk tot vanavond laten staan. ;-)

Fijne dag allemaal!

8 opmerkingen:

  1. Wat heb je 'm snel klaar Jannie!!!
    Heb je die vulling er zo in gestopt, of heb je daar eerst nog een 'lapje' omheen genaaid?
    Ik denk altijd als je het er zo instopt dat het na verloop van tijd er tussen door komt zakken...
    Maar veel verstand heb ik er ook niet van....
    Mensen die veel knuffels en zo maken hebben daar meer kijk op....
    Maar leuk is tie wel!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die vulling er zo ingestopt. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of die goed blijft zitten..... hihi.
      Bij knuffels en zo blijft het wel zitten, maar bij een "gebruiksvoorwerp' weet ik het nog niet. Ik hoop het wel ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk je poef... kan het me levendig voorstellen dat je arm rust nodig heeft! ;) Ik haakte een tijdje terug eentje met Zpagettigaren en haaknaald 8... zwaar haken en een zwaar pak op de knieën! De mijne was groter en ik vulde met strak opgerolde oude dekens en een oud dekbedovertrek... ik was ook bang dat dat niet ging blijven zitten maar het houdt perfect en het is dan nog een echte zitpoef. Dus het zal wel loslopen met jouw vulling!
    Dankjewel voor het verwijzen naar het blog en de werkbeschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van jou is inderdaad veel groter, de mijne is eigenlijk een groot, wat hoger kussen. Perfect voor middelste zoon, die zit graag op een kussen op de grond. ;-)
      Zpaghetti haakt zéker zwaarder. Heb je die poef ook op je blog staan? Ben er wel benieuwd naar.

      Verwijderen
    2. http://onliemie.blogspot.be/2013/11/stress.html

      Op deze blogpost staat de poef... Heb nog veel Zpagetti over (action he !) maar daar ga ik een tapijt van haken!

      Verwijderen
  3. Leuke poef! Ik heb er zelf ook twee gehaakt(al een tijd geleden) met zpagetti en haaknaald 10. Ik had hem ook zo af en wel met pijn de armen!
    Maar het resultaat mag er zijn hoor!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk is ze geworden, de poef! Echt wel een mooi wolletje gebruikt! En goed opgevuld, lekker om je voeten op te zetten of voor de kids!
    Laat je arm maar even rusten nu :-) dat heb je verdiend.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie