dinsdag 17 juni 2014

Sterretjes haken.

Een tijdje geleden alweer (toen ik nog geen blog had, hihi) haakte ik een aantal bloemetjes en maakte die vast op haarknipjes. Deze bloemetjes vond ik her en der op het internet. Helaas weet ik niet meer waar, anders zou ik de linkjes er zeker bij zetten. Ik kwam nog een aantal strikjes tegen, die ik ook haakte en op knipjes vastmaakte. De bedoeling was om deze haarknipjes te verkopen op de kerstmarkt van onze Kerk. Voor het goede doel natuurlijk.........
Opeens bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om ook kleine sterretjes te haken, maar ik kon niets naar mijn zin vinden. Dus bedacht ik er zelf maar een paar. 

En dan nu de foto's :-D

Dit zijn alle haarclipjes die ik maakte:


Van deze drie bedacht ik zelf het patroontje.








Ik geef jullie graag de patroontjes door. Hier komen ze:

Ster (felroze met wit lintje)
Maak een magische ring, sluiten met 1 halve vaste. Haak 2 lossen, 2 stokjes, *3 lossen, 3 stokjes*, tussen ** 4 x herhalen, 3 lossen, sluit de toer op de 2e losse van het begin van de toer. Magische ring aantrekken en de draadjes afhechten.

Ster (donkerblauw met blauw geruit lintje)
Maak een magische ring, sluiten met een halve vaste. Haak 2 lossen, 2 stokjes, 3 lossen, 1 halve vaste op de derde losse vanaf de haaknaald (= picotje). *3 stokjes, 3 lossen, 1 halve vaste op de derde losse vanaf de haaknaald, (=picotje)*, tussen ** 4 x herhalen, 3 stokjes, sluiten met een halve vaste op de tweede losse (waar ook de halve vaste van het picotje in zit). Magische ring aantrekken en de draadjes afhechten.

Ster (wit met lichtblauw lintje)
Maak een magische ring, sluiten met een halve vaste. Haak 5 lossen, 1 halve vaste op de derde losse vanaf de haaknaald (=picotje), 1 vaste, 1 stokje, *3 lossen, 1 halve vaste op de derde losse vanaf de haaknaald (=picotje), 1 stokje, 1 vaste, 1 stokje*, tussen ** 4 x herhalen, 1 stokje, 1 vaste, 1 stokje, sluiten met 1 halve vaste op de tweede losse (waar ook de halve vaste van het picotje in zit). Magische ring aantrekken en de draadjes afhechten.

Als afwerking naaide ik midden in het sterretje een kraal. Vervolgens maakte ik ze vast op de knip met de afhechtdraad. (Het kan ook heel goed met een lijmtang) Het lintje knoopte ik heel simpel om het sterretje vast. Wel smeerde ik een heel klein beetje textiellijm op de uiteinden tegen het rafelen.

Je kunt natuurlijk veel toepassingen bedenken voor deze sterretjes. Leuk als applicatie voor van alles en nog wat. Of je hangt er een paar aan een cadeautje....dan wordt het meteen een stuk persoonlijker.

Een hele fijne dag nog!

3 opmerkingen:

  1. Leuk zo die sterretjes met de kraal in het midden! Dankjewel voor de tutorial. Perfect om cadeautjes mee te versieren!
    Groetjes
    (duim je een heel klein beetje voor onze duiveltjes vanavond? ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er weer grappig uit!! Toen onze dochter klein was deed ik ook wel vaak van die knipjes met gehaakte opleukertjes in haar haren....
    Maar als je 11 bent doe je dat natuurlijk niet meer!!
    En wat leuk dat je het patroontje wilt delen!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk en fleurig al die haarclipjes die je maakte! Die gaan vast succes hebben als je ze te koop aanbiedt! En dat sterretje dat je zelf ontworp, super en we krijgen zomaar het patroontje, dankjewel! Ze zijn prachtig afgewerkt met dat kraaltje en lintje erbij!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie