maandag 30 juni 2014

Sleutelhanger verpleegster

In dit blogbericht vertelde ik dat "schoondochter" heel graag een sleutelhanger als verpleegster wilde. Het poppetje stond in het boekje "Gelukspoppetjes haken" van Annemarie Arts. Bij gebrek aan het boekje heb ik gisteren heerlijk in het zonnetje aan de keukentafel zelf wat zitten freubelen.


Gisteravond kwam "schoondochter" langs. Ik had de lange draden onder aan het poppetje nog niet afgeknipt, omdat ik niet wist hoe lang ze die wilde hebben. Bovendien wilde ze er misschien nog wel een lintje of belletje of iets dergelijks aan. Maar dat was niet het geval. ze vond het prima zo. De sleutelhanger verdween dan ook tevreden in haar tas. Pas later op de avond, toen ze al weg was, bedacht ik dat ik nog geen foto had genomen van het poppetje. Gelukkig hebben we Whatsapp. Zij maakte de foto en stuurde die naar mij door. Je ziet dat de draadjes nog niet afgeknipt zijn..... Dat doet ze pas als ze het poppetje aan haar pasje op haar verpleegsterspak (noem je dat zo??) heeft hangen.


Hierbij het patroontje wat ik heb bedacht.

Sleutelhanger poppetje verpleegster. Naar een idee van Annemarie Arts.
Gehaakt met Catania katoen en haaknaald 2,5. Ook nodig een musketonhaak of sleutelhanger.

Het basispatroon voor het poppetje komt van deze site:
Je kunt het daar gratis downloaden.

Haak met wit de buik en met rosa (of huidskleur) het hoofd.

LET OP, bij de zevende toer alleen de achterste lussen haken. Dan kun je later in de voorste lussen het "rokje" haken.

Het rokje heb ik als volgt gehaakt:
in de 7e toer (waar de voorste lusjes zitten)
 1e lusje: 1 halve vaste
2e lusje: *half stokje-stokje-half stokje*
3e lusje: 1 halve vaste
4e lusje: *half stokje-stokje-half stokje*
Dit steeds herhalen tot je rond bent. Eindig met een halve vaste.
Hecht de draad af.

Het mutsje haakte ik als volgt:
begin met een magische ring (of met 2 lossen, waarbij je in de 2e losse begint)
1e toer : 6 vasten
2e toer:  in elke vaste 2 vasten (= 12 vasten)
3 toer: *2 vasten in de eerste steek, 1 vaste in de tweede steek* (= 18 vasten)
4e toer: in de achterste lussen haken, 18 vasten
5e en 6e toer: 18 vasten
Hecht af en laat een lange draad hangen om het mutsje op het poppetje te naaien.

Borduur hier en daar een rood kruis op de buik en ook één op het mutsje. Borduur de ogen met een knoopsteek op zijn plaats .  Borduur de mond . Ik heb hiervoor een dubbele draad katoen gebruikt.
Vul het poppetje, ik gebruikte hiervoor een pincet. Vul ook het mutsje iets op en naai het op het hoofd. Ik gebruikte hiervoor de matrassteek. (http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=211)

Pak een grote maasnaald of stopnaald (met een groot oog) en knip vier lange draden katoen. Steek die vanaf de onderkant door het mutsje,  maak vast aan de musketonhaak, steek terug naar de onderkant en leg een knoop vlak onder het poppetje.

Natuurlijk kun je naar eigen inzicht veel meer versieringen bedenken.

Fijne dag allemaal.

4 opmerkingen:

  1. Wow... wat goed van je Jannie!!
    Je bent een genie!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk, dit heb je weer prachtig in elkaar geknutseld Jannie! Om trots op te zijn! Dankjewel voor het patroon!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap hoor dat je dat zo zelf kan verzinnen! Zo ver ben ik nog niet...
    En dat de schoondochter content was met haar sleutelhanger, dat lijkt me duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie