zaterdag 24 mei 2014

Zeepzakjes en andere cadeautjes.

Vorige week vierden mijn schoonzus en haar man hun verjaardag. Reden voor mij om weer cadeautjes te maken, iets wat ik heel graag doe. Deze keer maakte ik voor mijn schoonzus een handdoek en washand met een broderie kantje en haakte voor haar twee zeepzakjes met een lekker geurend zeepje erin.

Het geheel verpakte ik in een houten hart en deed er een zelfgemaakt label aan. 

Zoals je ziet hield ik het bij de handdoek en washand simpel, ik naaide gewoon een broderie kantje over de handdoek. Bij de washand maakte ik wel even de zijkant los, zodat het kant netjes afgewerkt in de zoom kwam te zitten.

Op de zeepzakjes naaide ik een aantal gehaakte bloemetjes, maar je kunt natuurlijk met van alles versieren. Denk aan lint, kant, labeltjes etc.

Het patroon van de zakjes bedacht ik zelf en is heel gemakkelijk om te haken. Ik haakte met Catania en haaknaald 3.
Het patroon heb ik uitgewerkt en geef het jullie graag door.
Hieronder is het te vinden. 

Maak een koord van 14 lossen (of de lengte van de onderkant van het zeepje, strak gemeten. Liever iets krapper)

Toer 1: 1 losse, 13 vasten, 2 vaste in de laatste lus van het koord.
Draai dan het haakwerk en haak in de lussen van de andere kant van het koord.!!
dan 2 vasten in de eerste lus, 13 vasten, 2 vasten in de laatste lus.

Toer 2: 1 v. *3 lossen , 1 v. overslaan, 1 v. in de volgende v.* herhalen tot toer klaar is, sluit met h.v. en ga met h.v. naar het midden van de lus van 3 lossen.

Toer 3 e.v. herhalen tot hoogte van het zeepje is bereikt. Je moet wel het zakje goed naar de bovenkant van het zeepje oprekken, zodat het strak om de zeep komt te zitten, dat is het mooiste.

Afwerking:
2 v. in elke lus, het zakje zal dan van boven iets naar elkaar toe trekken, sluit deze toer met 1 h.v.
Volgende toer: * 3 l. 1 h.v. in de 3e v.* herhalen tot je rond bent. Sluiten met 1 h.v.
De laatste toer is het schulpje: *5 stokjes, 1.h.v. op de vaste* Herhalen tot je rond bent. Sluiten met 1 h.v. Knip de draad door en hecht af.

Stop de draadjes in, en haal een lintje of koordje door de bovenkant. Sluit het zakje hiermee.

Als je het zakje nog wilt versieren, doe dit dan vóór het zeepje erin zit. ;-)

En wat maakte ik dan voor mijn zwager? Een stoer mandje voor in de badkamer. De buitenkant is van een stevige stof, wat doet denken aan spijkerstof. Ik heb bewust gekozen voor deze stof, omdat ik het wilde vullen met toiletartikelen van het merk Denim.  De rand van het mandje is van imitatieleer, lekker stoer. De binnenvoering is van een stukje tafelzeil, dus waterafstotend.

Ook het mandje is een eigen ontwerp. Ik maakte een ovalen mandje, dan pasten de producten er perfect in. Natuurlijk verpakte ik ook dit cadeautje in cellofaanpapier.

Die zondagmiddag was het prachtig weer en gingen wij lekker met de fiets naar het verjaardagsfeestje. We moesten overvaren met de pont, wat een leuk extraatje was. 

Je krijgt er gewoon een vakantiegevoel van....

Het was prachtig weer en ook op het strand van de Merwede was het al erg druk.

We zouden ook teruggaan met de pont, maar er kwam een kink in de kabel. Bij de flat van mijn schoonzus parkeerden wij de fiets en zetten de twee fietsen met een kettingslot aan elkaar. Ik zette mijn fiets ook nog met mijn gewone fietsslot op slot, maar mijn man vond dat niet nodig. Toen we terugkwamen bij de fiets had iemand anders dat voor mijn man gedaan.... konden we dus niet naar huis, want ja, het sleuteltje was weg en de reservesleutel lag natuurlijk thuis. Gelukkig was middelste zoon thuis. Die heeft toen de fietsendrager op de auto gedaan en is ons komen halen. Dat was wel een minder leuk einde van een leuke middag.... 

Maar gelukkig werden de cadeautjes goed ontvangen!

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie en leuke zelfgemaakte cadeautjes Jannie! Heel knap bedacht van je, dat kantje en zeepzakjes en om ze dan te verpakken in een houten hart. Ook je zwager zijn setje is echt knap gedaan! Je bent echt superhandig :-) Stom van de fiets, gelukkig was er een oplossing.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke kado's maak je toch!! En fijn dat je het voor ons opschrijft!!
    Zo'n (schoon)zus wil ik ook wel hebben (als jij), al was het alleen al voor de leuke zelfgemaakte kadotjes... ;-)
    En wat een toestand met die fietsen... Gelukkig stonde de fietsen er nog wel!!

    Groetjes,
    Marian