woensdag 21 mei 2014

Kralentasje.

Bijna dertig jaar geleden, toen wij gingen trouwen, kochten we een boekenserie: "Baedeker voor de vrouw".  Daar zou je nu echt niet meer mee aan moeten komen..... Hoe discriminerend! (hihi)
Het is een serie, die leert hoe een vrouw haar huishouden moet runnen. Er staan een heleboel tips in, bijvoorbeeld hoe je zuinig kunt zijn. Nou, ons Hollanders zijn van zichzelf al zuinig, dus om daar een boek aan te wijden..... hihi. Ook is er een boek gewijd aan hoe je vlekken uit kleren krijgt, nou, mooi niet. Deze boeken verdwenen al gauw naar zolder, om er nooit meer af te komen. 
Een half jaar geleden besloot ik de zolder op te ruimen en kwam ik de boeken weer tegen. De meeste zijn naar de kringloop verdwenen, maar ik bewaarde er twee. "Het nieuwe grote handwerkboek voor de vrouw", deel 1 en 2. Het zijn twee echt ouderwetse boeken, maar er staan zoveel grappige tips en mij niet bekende technieken en steken in, dat ik dacht: die kan ik echt niet wegdoen. Ouderwets wordt misschien nog wel eens nieuwerwets....

Van de week bladerde ik weer eens een keer in deel 1 en kwam daar een kralentasje tegen. Haken met kralen had ik nog nooit gedaan. Dus de kralen uit de kast gepakt en een bol wol. Het was een heel grappig tussendoor projectje. 


Zie je het boek, zelfs de buitenkant is ouderwets.....


Bij de omschrijving van het kralentasje stond, dat zelfs een kind dit zou kunnen haken. Nu denk ik dat de kinderen van tegenwoordig er toch best wel moeite mee zouden hebben, hoor. Of schat ik dat verkeerd in?
Ik heb het tasje nog wel gevoerd met een overgebleven stukje katoen en een drukknoop als sluiting gebruikt. Ik weet niet wat ik er mee ga doen, hoor, maar het was leuk om te doen.

Op dit blog van Marie Bartels stonden prachtig gehaakte gordijntjes. Je kon het patroon bij haar opvragen, en dat heb ik meteen gedaan. Het gordijntje bestaat uit allemaal blokken die je dan weer aan elkaar haakt. Soort van granny's, maar dan anders. Inmiddels heb ik twee blokken af. Ik schat zo, dat ik er nog minstens 34 te gaan heb. Dit wordt dus duidelijk een langer durend project. ;-)


Maar het mooie weer komt er aan, en het is een werkje wat je heel goed buiten kunt doen. Dus wie weet hoe snel ik ga.....

Fijne dag allemaal!

P.S. Mocht je het patroon van het kralentasje ook willen hebben, stuur me dan een mail, dan scan ik het in. (Volgens het idee van Marie).

4 opmerkingen:

  1. Niet wegdoen die boeken!!! Het ouderwetse wordt heel zeker weer nieuwerwets! Hoeveel spijt heb ik al wel niet gehad over dingen die ik weg deed...:(
    Grappig je kralentasje en dat je nog niet weet wat je er mee zal doen... dat heb ik nu ook wel vaak. Je kan het altijd cadeau doen! Of een give away? ;)
    Je gordijn wordt prachtig! 34 is wel veel. 't Wordt een heel groot gordijn dus!
    Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé wat grappig dat je na zoveel jaar opeens denkt: dat ga ik eens proberen!! Wellicht heb je er vroeger je wenkbrauwen wel eens over gefronst.... Het is een leuk weggevertje denk ik zo... Er zijn vast wel meisjes die zoiets 'gaaf' of 'tof' vinden....
    En je gordijntje? Daar word ik heel benieuwd naar.... Ziet er in ieder geval veelbelovend uit!
    En mooi weer? Ik hoop dat we 't nog even houden hoewel het hier (Twente) vandaag maar een beetje raar is... Net voelde ik zelfs een verdwaalde regendruppel terwijl de zon scheen!! M'n was toch maar gewoon laten hangen.... Zien we later wel weer....

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat kralentasje! Echt fijn als tussendoortje om eens uit te proberen. En dat gordijntje komt wel af, misschien nog sneller dan je denkt, als het goede weer nog wat aanhoudt, wie weet. Succes ermee! Het is echt wel een mooi patroontje.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattig tasje! Als je het in wilt scannen, hou ik mij aanbevolen. Dit is vast leuk voor mijn dochter om eens te proberen (gelijk de proef op de som of het door een kind te haken is ;-) ) en anders voor mijzelf om wat mee te experimenteren. Ik stuur je even een mail.
    Je gehaakte blokken zijn ook mooi!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie