zaterdag 15 maart 2014

Alvast voor morgen: goulash

Heerlijk, zo'n weekend. Manlief is druk in de tuin bezig geweest. Het gras moest geverticuteerd worden. Ik had me voorgenomen om het straatwerk alvast onder handen te nemen, maar omdat hij er steeds overheen moest, heb ik dat toch maar uitgesteld. Enfin, de schoonmaakazijn heb ik alvast in huis. Weet je dat dat ontzettend goed werkt tegen groene aanslag op de straat? Hoef je lekker geen 'gif' te gebruiken. Je spuit gewoon de azijn op de straat en na een paar dagen gaat deze zijn werk doen. Wég aanslag. Nog even naschrobben voor het beste resultaat..........
(Let trouwens wel op: je kunt azijn niet gebruiken op natuursteen)

Vanmiddag heb ik alvast een pan goulash voor morgen klaargemaakt. Dit is écht slow cooking, want goulash moet 4 uur stoven. Fijn dus, dat ik vandaag al tijd had om het te maken. Morgen alleen nog de rijst koken en de boel opwarmen.


Misschien heb je ook zin in deze lekkere goulash. Daarom geef ik je het recept. (4 pers.)

Wat heb je nodig?
600 g runderriblappen, in stukjes van 2 cm.
50 g boter
7 uien, in halve ringen
3 fijngesneden teentjes knoflook
4 tomaten, in parten
2 rode paprika's, in stukken
1 theelepel sambal oelek
1 eetlepel paprikapoeder
1 blikje tomatenpuree (140 g)
rijst (officieel witte, maar ik vind zilvervliesrijst lekkerder)

Dep het vlees droog en bestrooi met peper en zout. Verhit de boter in een braadpan en bak het vlees op hoog vuur in ca. 4 min. bruin. Voeg de ui toe en bak 4 min. mee. Ontzuur de tomatenpuree door hem even mee te bakken. Voeg de knoflook, tomaat, paprika, sambal, paprikapoeder en 150 ml. water toe. Breng op smaak met zout. Breng aan de kook en zet zet de pan op het sudderpitje (dit is de kleinste kookpit), met het vuur laag.  Laat met de deksel op de pan 4 uur stoven. Schep af en toe om en voeg indien nodig extra water toe. Aan het einde van de stooftijd kun je de rijst koken volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Eet smakelijk en een heel fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie