zaterdag 8 februari 2014

Koek met Bijbelse ingrediënten

In de "Elisabeth" van een tijdje geleden stond een heel apart recept voor een "Koek met Bijbelse ingrediënten". In het recept stonden de ingrediënten niet met name genoemd, maar moest je ze opzoeken aan de hand van Bijbelteksten. Ik vond dit zo'n leuk idee en heb deze koek nu al diverse keren gemaakt. Hij is namelijk ook heel erg lekker!

Hier volgt het recept: 
300 gram Psalm 55:22
300 gram 1 Samuel 14:29
6 stuks Job 39:17
400 gram Genesis 18:6
snufje Leviticus 2:13
2 theelepels 2 Kronieken 9:9 (ik gebruikte speculaaskruiden)
100 gram Jeremia 24:1 (in water weken)
100 gram 1 Samuel 30:12
1 exemplaar Hooglied 2:5
2 eetlepels Numeri 17:8
Indien nodig Rechters 4:19

 (Ik heb voor het opzoeken van de ingrediënten de Bijbelvertaling NBG van 1951 gebruikt) 

Roer in een kom de ingrediënten uit Psalm 55 en 1 Samuel 14 zacht. Voeg één voor één Job 39 toe en klop goed door. Zeef Genesis 18 en Leviticus 2 boven de kom, voeg 2 Kronieken 9 toe en roer goed door. Dep Jeremia 24 droog met keukenpapier en snijd dit in stukjes. Snipper Hooglied 2 klein. Roer Jeremia 24, 1 Samuel 30, Hooglied 2 en Numeri 17 door het beslag en voeg eventueel Rechters 4 toe. Vul een met Psalm 55 ingevette en met Genesis 18 bestoven cakevorm met het beslag. Bak de koek in een voorverwarmde oven op 200 graden. Na 10 minuten de oven temperen op 150-160 graden. Baktijd is ongeveer 75 minuten.
Ik heb door Genesis 18:6 een half theelepeltje bakpoeder gedaan, dan wordt het wat luchtiger. Dit is alleen geen Bijbels ingrediënt, voor zover ik weet ;-)
Ook heb ik wel eens 2/3 van alle ingrediënten genomen, omdat ik vind dat het anders wel een hele hoge koek wordt. Hij rees bijna mijn oven uit, haha.
Zo is de koek naar mijn moeder gegaan, toen ze jarig was. Natuurlijk mét het recept.


Echt, als je een keer zin hebt om te puzzelen én een lekkere koek wil, dan daag ik je uit om dit recept te maken. Mooie bijkomstigheid is dat er alleen natuurlijke ingrediënten gebruikt worden.
Plezier en succes (bijna) gegarandeerd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie